online film dramat 24 tygodnie z napisy pl

plakat filmu pod tytułem 24 tygodnie

Informacje

  • 24 Wochen

  • reżyseria: Anne Zohra Berrached
  • scenariusz: Carl Gerber
  • gatunek: Dramat
  • premiera: 14 lutego 2016

ogladaj-online

Jeśli chcesz obejrzeć film w wersji online w sprawdzonym, pozbawionym wirusów polskim serwisie, kliknij w jeden z powyższych linków.

Opis filmu

Po zapoznaniu się z ogólnym opisem fabuły, nie musimy spodziewać się niespodzianek w niezwykle poważnym dramacie Anny Zohry Berrached, ,,24 tygodnie”. Porusza on dosyć powszechny problem, jednak mimo to tabu – dylemat kobiety, dotyczący późnej aborcji, gdy u jej płodu zdiagnozowano zespół Downa i problemy z sercem. To wszystko: dylemat moralny, spory z przyjaciółmi, trzeźwe rozmowy z lekarzami, a nawet scena samotnej kontemplacji w kościele. Jedyne czego tu brakuje, to coś co dostanie się do wnętrza duszy widza, dyskusji, która będzie głębsza niż codzienne zwykłe rozmowy. Jest to film o zasięgu krajowym, poza Niemcami, rozgłos jest raczej niewielki.

Berrached (producentka, m.in. ,,Dwóch matek”, filmu o parze lesbijek z 2013 roku) stara się zachować neutralność w kwestii aborcji. Jako reżyser dokłada wszelkich starań, by sprawić wrażenie poparcia tej decyzji, ale jednocześnie kieruje się zasadą, że kobieta musi wiedzieć, co to znaczy przerwać ciążę, gdy płód jest zdolny do życia, co bez wątpienia ma miejsce. Nacisk na ten emocjonalny punkt przeważa nad tak istotnymi rozważaniami, jak wpływ na rodzinę, gdyby poważnie chore i niepełnosprawne dziecko zostało sprowadzone na świat.

Stand-up’owa komediantka Astrid Lorenz (Julia Jentsch) jest pełną entuzjazmu osobą. Ma świetną karierę (choć być może jakiś prawdziwy komik powinien był zająć się pisaniem jej niezwykle słabych programów), słodką córką Nele (Emilia Pieske) i dziecko w brzuchu. Aż lekarz prowadzący ciążę mówi jej, że płód ma 98% szans na urodzenie się z zespołem Downa.

Zrozumiałe jest, że informacja zaciska Astrid pętlę na szyi. Rosnącą presją jest również fakt, że jest osobą publiczną, co oznacza, że jej ciąża jest już częścią medialnych plotek. Ona i Markus wspólnie postanawiają kontynuować ciążę i poprosić matkę, Beate (Johanna Gastdorf), aby się do nich wprowadziła, ponieważ dziecko będzie wymagało dodatkowej opieki a Nele nie może być w tym wszystkim lekceważona. Ułatwieniem tej decyzji jest fakt, że scenariusz zupełnie odrzuca opcję prowadzenia samodzielnego życia przez Beate, tak więc niezwykły egoizm córki (choć nigdy ne został nazwany tymi słowami) wywołuje tylko chwilowe wahanie.

Kiedy para dowiaduje się, że płód ma dwie dziury w sercu, pytanie o to, czy przerwać ciążę, staje się poważniejsze i bardziej zasadne. A ponieważ w Niemczech zezwala się na późną aborcję w przypadku niepełnosprawności, Astrid może przerwać ciążę nawet w szóstym miesiącu. Markus (postać nudnie przewidywalna) jest przekonany, że już się zdecydowali, ale Astrid zaczyna mieć poważne wątpliwości, co widzimy do sesji terapeutycznej i w scenie, która ma miejsce w kościele.

Jedynym nietypowym elementem fabularnym jest nacisk, jaki Astrid wywiera na siebie samą, jako na celebrytkę – niezależnie od tego, w którą stronę pójdzie, i jaką decyzję podejmie, przez jej medialny status nie będzie to już jej prywatna sprawa. W pozostałych kwestiach film jest pełen przewidywalnych i empatycznych scen, z lekkim nadmiarem scen symbolizujących ciążę i płód (woda jest kluczowym elementem, czy to w basenie, czy pod prysznicem, zlewozmywaku, czy w łonie matki). Przede wszystkim scenariusz wzywa do prawdziwej dyskusji między Astridą a Markusem na temat wpływu, jaki niepełnosprawne dziecko miałoby na ich życie jako jednostek, małżeństwa i rodziny.

Jednak reżyserka nie ukrywa, że to do Astrid ostatecznie będzie należała decyzja o tym co dalej. Zmierzając ku końcowi filmu, oprócz napięcia związanego z ostatecznym stanowiskiem w sprawie płodu, zdajemy się odkrywać jeszcze coś. Mianowicie, jest to film, który przedstawia nam także pozytywne strony ale również i mankamenty związane z byciem wolnym człowiekiem i posiadaniem prawa wyboru.

Nasza ocena dla filmu

6/10

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here