Ocena gości
[Głosów:1613    Średnia:4.8/5]

plakat z komedii wilde maus z lektorem

Informacje

  • reżyseria: Josef Hader
  • scenariusz: Josef Hader
  • gatunek: Komedia
  • premiera: 28 lipca 2017

ogladaj-online

Jeśli chcesz obejrzeć film w wersji online w sprawdzonym, pozbawionym wirusów polskim serwisie, kliknij w jeden z powyższych linków.

Opis filmu

Z jednej z czołowych gazet zostaje zwolniony zjadliwy krytyk muzyczny, który szuka zemsty na swoim szefie, co zostaje przedstawione w debiucie reżyserskim Josefa Hader’a ,,Wilde Maus”. Hader to artysta kabaretowy i aktor, który nie tylko reżyseruje, ale również odgrywa główną rolę w filmie. Z odrobinę komicznym podejściem przedstawia historię kryzysu wieku średniego oraz klasy średniej, sprawia, że desperacja jego bohaterów staje się poważnym ale i lekko absurdalnym problemem.

Pierwsza scena obiecuje nam coś więcej niż to, co zostanie ostatecznie zrealizowane i nam przedstawione. Georg (Hader) i jeden z jego kolegów dyskutują o Antonie Brucknerze podczas spaceru po dużym biurze, kamera płynnie przesuwa się przed nimi po labiryntowych przestrzeniach firmy. Scena, przy odpowiedniej oprawie muzycznej, wprowadza nas w odpowiedni klimat. Niestety, nigdzie więcej nie pojawia się podobna atmosfera intrygującej, oczekiwanej niepewności.

Szef Georga (Jörg Hartmann) mówi mu, że kosztuje firmę zbyt dużo pieniędzy, więc zostaje zwolniony. Jego reakcja jest szybka i bezczelna oraz potwierdza jedynie reputację pompatycznego krytyka. Utrata statusu jest tak upokarzającym dla niego ciosem, że nie jest w stanie powiedzieć o tym swojej żonie Johannie (Pia Hierzegger), która tego samego wieczoru nieświadomie poddaje w wątpliwość jego męskość, insynuując, że jego sperma w podeszłym wieku uległa spowolnieniu i być może dlatego właśnie nie była w stanie zajść w ciążę w ciągu ostatnich trzech lat. Choć Johanna jest psychiatrą, komunikacja nie jest mocną stroną pary. Jej kompetencje podważa również jeden z jej pacjentów, Sebastian (Denis Moschitto), twierdząc, że jest kiepską terapeutką.

Nie mając biura, do którego mógłby się udać, ale chcąc zachować pozory zatrudnienia, Georg wędruje po dużym wiedeńskim parku Prater. Następnego ranka nawiązuje rozmowę z Erichem (Georg Friedrich), który w następnych scenach również zostaje zwolniony z pracy. Georg uświadamia sobie, że Erich był jego szkolnym prześladowcą, ale mimo to, biorąc pod uwagę fakt tego, że krytyk nie ma przyjaciół, ta dwójka, nie pałająca do siebie życzliwością w dzieciństwie, zaczyna wspólnie spędzać czas.

Erich prosi nowego przyjaciela o pożyczkę, aby móc przejąć kolejkę linową Wild Maus w Praterze, w której wcześniej pracował. Johanna w końcu dowiaduje się, że jej mąż, który codziennie wychodzi z domu, nie pojawia się jednak w pracy. Cała ta sytuacja zaczyna być nie do zniesienia dla obojga małżonków, podsyca w nich również poczucie bezsilnej desperacji i niezadowolenia z życia.

W odbiorze i zrozumieniu filmu nie pomaga fakt, że nie ma żadnej wiarygodnej relacji pomiędzy parą jaką tworzą Georg a Johanna. Hader i Hierzegger współpracowali ze sobą już wcześniej, więc można było spodziewać się zdecydowanie więcej chemii pomiędzy nimi. Wina tkwi jednak głównie w tym, jak skonstruowani są bohaterowie, a nie w grze aktorskiej. To samo można powiedzieć o pacjencie Johanny, Sebastianie (gej), który przewija się przez niektóre wątki fabuły, stając się coraz bardziej problematyczny. Scena, w której mówi Johannie, że jest pierwszą kobietą, która go pociąga, poprzez męskość, która z niej emanuje, jest dla nas niezrozumiała i nie do końca wiadomo, jak mamy ją odczytać.
Ogólnie rzecz biorąc, film jest ciekawie nakręcony. Warte uwagi są zwłaszcza sceny, które ukazują Georga samego, na tyłach sali koncertowej, ogarniętego gniewem lub pod koniec filmu, w odosobnionym, pokrytym śniegiem lesie. Jednak niektóre epizody wypadają bardzo słabo, jak scena, w której Georg mówi Johannie, że nie jest pewien, czy w tym wieku chce być ojcem. To odkrycie rozbija ich małżeństwo, jednak ani sposób jego ujęcia, ani przedstawienie, nie wywołują żadnej emocjonalnej reakcji w widzu. Przy końcówce filmu również wzruszymy raczej ramionami niż doznamy odczucia wolności, które miało być intencją autora.

Nasza ocena dla filmu

7/10

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here